Plugga kinesiska – bortkastad tid!


Kinesiska språket har blivit “hett” de senaste åren och många skolor, även i Sverige, erbjuder utbildning i kinesiska. Förespråkarna säger att Kina kommer att bli den dominerande ekonomiska makten i framtiden och att kunskaper i kinesiska är “biljetten” till ett välbetalt jobb. Problemet är att dessa förspråkare mycket sällan själva pratar kinesiska och inte vet hur svårt språket är att lära sig.

Begreppet “svårt” är egentligen fel att använda, detta skulle tyda på att den som lär sig språket behöver ett högt IQ värde för att kunna lära sig. Så är inte fallet. Istället är det skillnaden (likheten) mellan det språk du behärskar och det språk du vill lära dig som avgör hur “svårt” ett språk är att lära sig. I fallet västerländskt språk jämfört med kinesiska är likheterna 0%. Lägg därefter på skriftspråket så betecknas kinesiskan som ett av världens “svåraste” språk att lära sig ( i samma klass hamnar koreanska och japanska). Språkexperter uppskattar att denna skillnad är ca 4-5 gånger större än om man jämför tex svenska och tyska. Detta betyder att du kan göra ett val; antingen spendera ett antal timmar för att kunna prata/skriva flytande kinesiska, eller så kan du på samma tid tex lära dig flytande tyska, spanska, franska och grekiska.

Fundera på hur många av dina klasskamrater som lyckades nå en acceptabel nivå på sin tyska efter gymnasiet. Fundera sedan på hur många som kommer att nå en acceptabel nivå på sin kinesiska. Den slutsats som kan dras av detta är att för flertalet (>99%) av alla studenter i kinesiska är studietiden mer eller mindre bortkastad. Visst, det är kul att kunna räkna till tio samt kunna säga hej (ni hao) och tack (xie xie) men detta motiverar inte all den bortkastad tid som kunna spenderats på att lära sig bättre engelska eller matematik.

Artikel i The Economist:
http://www.economist.com/node/10180807

Why Chinese is so damn hard:
http://pinyin.info/readings/texts/moser.html

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Plugga kinesiska – bortkastad tid!

  1. Sven Englund says:

    Hej Fredrik,
    Jag kan dela med mig av mina egna erfarenheter. Jag själv kunde inte ett jota när jag åkte på utbyte 2010 med syfte att plugga kinesiska på heltid under två terminer. Det fanns några som kom samtidigt som hade läst på gymnasienivå tidigare och som placerades på samma nivå som mig. Det gick väldigt segt i början, efter en termin var jag fortfarande väldigt osäker på det mesta ute på stan.

    Alla klasser blandades om efter en termin och alla nyanlända fick skriva placeringsprov, vissa i min nya klass berättade att de hade läst kinesiska flera terminer på hemmaplan och ändå var deras uttal inget att direkt hänga i julgranen. Jag fick intrycket att studier på hemmaplan inte är så effektivt och har på direkt fråga om det är värt att läsa extrakurs i kinesiska inför ett eventuellt utbyte svarat att jag inte tycker det.

    Själv lade om min studieteknik, under juluppehållet spenderade jag mycket dötid på att trimma uttalet och bestämde mig även för att i stort sett lägga ned allt teckennötande för att istället satsa på lära mig känna igen fler tecken samt uttala dem. Min utveckling accelererade och under våren kunde jag hälsa på kineser och föra ungefär samtal på en nivå som var ungefär densamma som om de hade kunnat prata svenska eller engelska. Sedan jag kom hem har dock ovana smugit sig på.

    När folk frågar om det är svårt brukar jag svara nej i alla fall, det tar bara mycket tid i anspråk, för det är precis som du skriver, man har precis noll gratis, man måste lära sig allt, det man inte kan, det kan man inte ungefär. Jag känner iofs inte många som blivit fenor på franska eller tyska efter 5 års högstadie-/gymnasiestudier och jag skulle nog tro att nivån efter 5 år kinesiska generellt skulle vara lägre. Jag skulle nog personligen inte ha velat byta ut den tyska jag lärt mig mot kinesiska. Fast om inte annat så kommer det ju göra fler mer medvetna om Kina och fler kommer göra utbyten dit etc.

    Jag planerar för övrigt att ta en termin på Taiwan framöver, nu när konjukturen nästan är lika isande kall som temperaturen ute.

Leave a Reply

